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Lehrstuhl für Statistik und empirische Wirtschaftsforschung

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Master

Der Lehrstuhl vergibt Masterarbeiten im Bereich der empirischen Wirtschaftsforschung, die entweder mit oder ohne eigenständige empirische Untersuchung erstellt werden können. Masterarbeiten können direkt am Lehrstuhl oder mit unseren Praxispartnern erstellt werden.

Die derzeit angebotenen Masterarbeitsthemen finden Sie unten mit Ansprechperson aufgelistet. Nach Absprache kann Einstiegsliteratur angegeben werden. Es ist ebenfalls möglich, Abschlussarbeiten zu eigenen Themenvorschlägen zu erstellen. In diesem Fall wenden Sie sich zur Absprache an einen Lehrstuhlmitarbeiter oder eine Lehrstuhlmitarbeiterin.

Ablauf
Formvorgaben
Themenlisten

Ablauf:

Die Masterarbeit kann zu jedem Zeitpunkt begonnen werden.

Typischer Ablauf der Masterarbeit:

  • Kontaktaufnahme
  • Vorgespräch
  • Themenfestlegung und -anmeldung
  • Diskussion der Gliederung
  • Seminar (2/3 der Bearbeitungszeit): mündlicher Vortrag des Arbeitsstandes
  • Abgabe spätestens nach 6 Monaten

Formvorgaben:

Die Masterarbeit hat einen Umfang von ca. 50 Textseiten, d.h. ohne Abbildungen und Tabellen.

Die Arbeit ist in zwei Exemplaren beim Prüfungsamt abzugeben, zusätzlich einmal in elektronischer Form.

Im Falle empirischer Abschlussarbeiten sind zusätzlich die Codes der verwendeten Auswertungsprogramme (auf Datenträger) einzureichen. Mit diesen müssen sich alle Ergebnisse der Arbeit lückenlos replizieren lassen.

Weitergehende Informationen entnehmen Sie bitte der Masterprüfungsordnung.

Die Masterarbeit kann in deutscher oder englischer Sprache (nach Absprache) geschrieben werden.

Hier finden Sie genaue Formvorgaben zur Erstellung einer Masterarbeit. (English Version)

Zwei Formatvorlagen stellen wir Ihnen gerne zur Verfügung:

Titelblatt Masterarbeit (English Version)

Eigenständigkeitserklärung

Themenlisten

Bitte beachten Sie die Einteilung in literaturgestützte und empirische Arbeiten.

Literaturgestützte Arbeiten:

Thema Betreuer
Flexible Ruhestandsentscheidung: Arbeit nach dem Renteneintritt

Die Abschlussarbeit gibt einen Überblick über den Stand der internationalen wissenschaftlichen Literatur zum Arbeitsangebot im Rentenalter. Dabei sollen zunächst auf Basis institutioneller Rahmenbedingungen theoretisch zu erwartende Verhaltensanreize diskutiert werden. Anschließend wird der Stand der internationalen Literatur beschrieben, kritisch eingeordnet und kommentiert.

 

Startliteratur

Anxo, Dominique; Ericson, Thomas; Herbert, Anna (2019). Beyond Retirement: Who Stays at Work after the Standard Age of Retirement? International Journal of Manpower 40 (5), 917-938.

Clark, Robert L., Roberg G. Hammond, and Siyan Liu (2021). Work after Retirement: Worklife Transitions of Career Public Employees, Journal of Pension Economics and Finance 20(3), 341-56

Dardier, Agathe (2021). Combining Work and a Pension–Individual Determining Factors and Combiners‘ Profiles, Economie et Statistique/Economics and Statistics, 524-525, 119-135.

Larsen, Mona and Peder J. Pedersen (2017). Labour force activity after 65: what explain recent trends in Denmark, Germany and Sweden? Journal of Labour Market Research 50, 15–27.

Maestas, Nicole (2010). Back to Work: Expectations and Realizations of Work after Retirement, Journal of Human Resources 45(3), 718-748.

Prof. Regina Riphahn, Ph.D.
The causal effects of age at school entry

This thesis provides an overview of the international literature on the effects of age at school entry on individuals‘ educational and labor market outcomes. The discussion focuses on the potential selection bias and various strategies to identify the causal effects.

Startliteratur

Black, S. E., Devereux, P. J., & Salvanes, K. G. (2011). Too Young to Leave the Nest? The Effects of School Starting Age. Review of Economics and Statistics, 93(2), S. 455-467.

Mühlenweg, A. M., & Puhani, P. A. (2010). The Evolution of the School Entry Age Effect in a School Tracking System. Journal of Human Resources, 45(2), S. 407-438.

Puhani, P., & Weber, A. (2007). Does the Early Bird Catch the Worm? Empirical Economics, 32, S. 359-386.

The thesis can be written in English or German.

Dr. Selina Gangl
Kinderarmut: Messung, Entwicklung und Determinanten

Die Abschlussarbeit erläutert das Konzept der Kinderarmut und beschreibt den Stand der Kenntnis zur Entwicklung von Kinderarmut in Deutschland in den letzten Jahrzehnten. Die wissenschaftliche Literatur zu den erklärenden Faktoren von Kinderarbeit wird strukturiert dargestellt und kritisch diskutiert. Internationale Vergleiche runden die Arbeit ab.

Startliteratur:

Fertig, Michael und Marcus Tamm, 2009, Always Poor or Never Poor and Nothing in Between? Duration of Child Poverty in Germany, German Economic Review 11(2) 150–168.

Wuest, Kirsten und Juergen Volkert, 2012, Childhood and Capability Deprivation in Germany: A Quantitative Analysis Using German Socio-economic Panel Data, Social Indicators Research 106(3), 439-69

Thévenon, Olivier, Thomas Manfredi, Yajna Govind und Ilya Klauzner, 2018, Child poverty in the OECD: Trends, determinants and policies to tackle it. OECD Social, Employment and Migration Working Papers No. 218, OECD Paris. https://doi.org/10.1787/c69de229-en

Prof. Regina Riphahn, Ph.D.
Intergenerationale Transmission von Transferbezug – Methoden und Evidenz

Die Arbeit beschreibt den Stand der internationalen Literatur, die die Vererbbarkeit von Sozialhilfe- und Mindestsicherungsbezug untersucht. Ein Fokus liegt auf der Darstellung und Kritik der verwendeten methodischen Ansätze, die teilweise kausale Effekte identifizieren.

Prof. Regina Riphahn, Ph.D.
Die langfristigen Auswirkungen eines Arbeitsplatzverlustes auf das Einkommen
Wie wirken sich Entlassungen langfristig auf das Erwerbseinkommen von Personen aus? Unterscheiden sich die Effekte stark zwischen Personengruppen? Und durch welche Mechanismen können die Effekte erklärt werden? Ziel dieser Arbeit ist, einen detaillierten Überblick über aktuelle Forschungsarbeiten zu den Auswirkungen von Entlassungen zu geben, diese kritisch zu diskutieren und in einen größeren Kontext zu stellen.Startliteratur:Jacobson, L.; LaLonde, R., Sullivan, D. (1993): Earnings Losses of Displaced Workers, American Economic Review 83 (4), pp. 685-709Gulyas, A., Pytka, K. (2020): Understanding the Sources of Earnings Losses After Job Displacement: A Machine-Learning Approach, Working Paper.Die Arbeit kann in deutscher und in englischer Sprache geschrieben werden.
Dr. Erwin Winkler
Paid parental leave and children’s outcomes

Parental leave policies are widely regarded as substantial components of family policies in most OECD countries and pursue different objectives. One common policy objective is to support health and development of children in the short run, which may also extend into long-term benefits. The goal of this thesis is to offer a comprehensive and critical literature review concerning paid parental leave policies and their impact on children’s outcomes (e.g. development, health, educational attainment) over the life cycle. The review will place particular emphasis on cross-country disparities with the aim to pinpoint key factors when designing parental leave policies. Furthermore, the thesis will elaborate and discuss the methodologies used for identifying causal effects.

This thesis can be written in English or German.

Starting literature:

Carneiro, P., Løken, K. V., & Salvanes, K. G. (2015). A flying start? Maternity leave benefits and long-run outcomes of children. Journal of Political Economy, 123(2), 365-412.

Fabel, M. (2021). Maternity leave and children’s health outcomes in the long-term. Journal of Health Economics, 76, 102431.

Huebener, M., Kuehnle, D., & Spiess, C. K. (2019). Parental leave policies and socio-economic gaps in child development: Evidence from a substantial benefit reform using administrative data. Labour Economics, 61, 101754.

Anton Barabasch
Life-cycle effects of early childhood education

Research in human capital development indicates that skill gaps often originate early in life, widen over time, and subsequently impact later-life outcomes. Given the critical role of early childhood, extensive research has emerged, demonstrating that early childhood education programs can effectively counteract the emergence and widening of skill gaps, exerting significant influence over an individual’s life course. This thesis conducts a comprehensive investigation of the existing literature and assesses various early childhood education programs concerning their influence on human capital formation and outcomes (e.g. educational attainment, health, crime) along the life-cycle. The results and methodologies will be critically examined, and a theoretical framework will be provided to explain the findings from the reviewed literature.

This thesis can be written in English or German.

Starting literature:

Cunha, F., & Heckman, J. (2007). The technology of skill formation. American economic review, 97(2), 31-47.

Heckman, J., Pinto, R., & Savelyev, P. (2013). Understanding the mechanisms through which an influential early childhood program boosted adult outcomes. American Economic Review, 103(6), 2052-2086.

Kline, P., & Walters, C. R. (2016). Evaluating public programs with close substitutes: The case of Head Start. The Quarterly Journal of Economics, 131(4), 1795-1848.

Anton Barabasch

Empirische Arbeiten

 

Thema Betreuer
The relationship between age at school entry and educational success: an empirical analysis

This thesis focuses on the relationship between a child’s age at school entry and its educational success later in life. This thesis starts with an overview of the international literature on the topic. The aim is to perform an empirical analysis for Germany by using data from the German Socio-Economic Panel (SOEP).

Dr. Selina Gangl
Kündigungsschutz und Beschäftigung

Die Masterarbeit repliziert die Studie von Stefan Bauernschuster (2013) Dismissmal protection and small firms‘ hirings: evidence from a policy reform, Small Business Economics 40(2), 293-307 mit den Daten des Betriebspanels und prüft die Erweiterung der Analyse auf zusätzliche Beobachtungsjahre.

Prof. Regina Riphahn, Ph.D.
Working conditions, job satisfaction, and health: a machine learning approach
What is the link between working conditions, job satisfaction, and health? And which job attributes are the strongest predictors of adverse health outcomes/ low job satisfaction? These questions are of large importance for policymakers and for employers who have discretion over working conditions. The goal of this thesis is to apply modern machine learning methods (e.g., LASSO, Random Forest) to data on workplace characteristics and health outcomes to investigate the link between working conditions, job satisfaction, and health.Belloni, M., Carrino, L., Meschi, E. (2022): The impact of working conditions on mental health: Novel evidence from the UK, Labour Economics 76, 10276.Hummels, D.; Munch, J., Xiang, C: No Pain, No Gain: Work Demand, Work Effort, and Worker Health, The Review of Economics and Statistics, forthcoming.
Dr. Erwin Winkler

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Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Lehrstuhl für Statistik und empirische Wirtschaftsforschung

Lange Gasse 20
90403 Nürnberg
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